Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO)

Recht op geld - geld pakken

Doe nu de test om te kijken waar u recht op hebt.

Contact

De rijksoverheid is te bereiken via het telefoonnummer 1400 op werkdagen van 08.00 tot 20.00 uur. Als u vanuit het buitenland belt kunt u bellen naar het telefoonnummer + 31-77-4656767.

Link: Rijksoverheid.nl

Feedback

Als u antwoord wilt, gebruik dan het contactformulier.

3 maal 3 is: (anti-spam maatregel)
Verzenden
Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO)

De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) regelt dat mensen met een beperking de voorzieningen, hulp en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Het kan gaan om ouderen, gehandicapten of mensen met psychische problemen. De Wmo zorgt ervoor dat iedereen kan meedoen aan de maatschappij en zelfstandig kan blijven wonen. Gemeenten voeren de Wmo uit en iedere gemeente legt andere accenten.

Wat zijn de voorwaarden?

Uw gemeente bepaalt zelf voor het grootste deel hoe ze de Wmo uitvoert. Uw gemeente is ook zelf verantwoordelijk voor het lokale Wmo-beleid. Als u wilt weten van welke Wmo-voorzieningen u gebruik kunt maken, kunt u het beste contact opnemen met uw gemeente. De meeste gemeentes hebben een loket waar u terecht kunt met Wmo-vragen, bijvoorbeeld het Wmo-loket, Zorgloket of Loket Wegwijs.

Hoeveel kan ik ontvangen?

Voorbeelden van hulp en voorzieningen die onder de Wmo vallen zijn:

  • hulp bij het huishouden, zoals opruimen, schoonmaken en ramen zemen;
  • aanpassingen in de woning zoals een traplift of een verhoogd toilet;
  • vervoersvoorzieningen in de regio voor mensen die slecht ter been zijn en niet met het openbaar vervoer kunnen reizen, zoals de taxibus, een taxikostenvergoeding of een scootmobiel;
  • ondersteuning aan vrijwilligers en mantelzorgers;
  • hulp bij het opvoeden van kinderen; rolstoel;
  • maaltijdverzorging (ook wel warme maaltijdvoorziening of tafeltje dekje genoemd).
  • sociaal cultureel werk, zoals buurthuizen en subsidies aan verenigingen;
  • maatschappelijke opvang, zoals blijf-van-mijn-lijfhuizen en daklozenopvang.

Voorzieningen die niet onder de Wmo vallen

De volgende voorzieningen zijn niet via de Wmo geregeld:

  • Hulpmiddelen voor tijdelijk gebruik zoals krukken, een rollator of een douchestoel. Heeft u een tijdelijk hulpmiddel nodig, dan kunt u hiervoor contact opnemen met de thuiszorgwinkel, het thuiszorguitleenmagazijn of uw zorgverzekeraar. Uw zorgverzekeraar kan u meer informatie geven over de voorwaarden en procedures rond de vergoeding van hulpmiddelen.
  • Woningaanpassingen die niet voor uw eigen woning zijn maar voor uw caravan of vakantiehuis.
  • Algemeen gebruikelijke voorzieningen. Dit zijn voorzieningen waarover u ook zonder uw handicap of beperking zou kunnen beschikken, of voorzieningen die aangepast niet veel duurder zijn. Voorbeelden van algemeen gebruikelijke voorzieningen zijn: eenhendelmengkranen, internet en een fiets met een hulpmotor.
  • Persoonlijke verzorging, zoals hulp bij het opstaan, douchen, scheren, aankleden, eten en drinken. Persoonlijke verzorging krijgt u vergoed uit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ).

Voorzieningen in natura of als persoonsgebonden budget

U kunt een voorziening uit de Wmo in natura krijgen. Er komt dan bijvoorbeeld iemand langs als hulp in de huishouding. Het kan ook dat u liever zelf bepaalt wie er langs komt. U kunt dan een persoonsgebonden budget (pgb) aanvragen bij uw gemeente. Dit is een geldbedrag waarmee u zelf de hulp of voorziening kunt inkopen die u nodig heeft.

Hoe kan ik het aanvragen?